vrijdag 5 augustus 2011

Google+: The next big thing?

Sinds de lancering van Google+, op 28 juni jongstleden, is er veel over het nieuwe sociale netwerk geschreven. Google+ zou een absolute Facebook killer zijn. De introductie was eerst op basis van invite only, waardoor er dus schaarste ontstond. Op ebay werden de eerste invites te koop aangeboden. Al met al een roerige start, met een explosief gebruikers aantal binnen de eerste twee weken, namelijk 10 miljoen wereldwijd. Ik zal jullie verder niet lastig vallen met de inhoud van alle artikelen die al zijn geschreven.

Wat ik persoonlijk merk, nadat ik sinds begin jullie een + account heb is dat er bijna niemand van mijn vrienden aanwezig is op +. Wel vind ik professionals uit de diverse vakgebieden. Mijn eerste ervaring met Google+ was goed. Het zag er aardig uit en ook de +Circles waren een aangename verassing dacht ik.

Ik stelde het mij voor: Een groep voor elke boodschap zorgt ervoor dat ik Google+ zowel zakelijk als privé kan gaan gebruiken. Bovendien kan ik mijn verhaal vertellen aan de mensen die ik kies. Privé zaken deel ik alleen met mijn vrienden, interessante artikelen deel ik met mijn zakelijke contacten en familie zaken, afijn jullie begrijpen wat ik bedoel.

Nu ik al ruim een maand aanwezig ben op Google+, merk ik dat ik steeds minder vaak terugkeer. Ook de tijd die ik spendeer per bezoek is drastisch teruggelopen. Terugkomend op de +Circles heb ik door het artikel: Google+ gaat het niet redden, van John Schagen, waarbij hij Sander Hoeken interviewde, mijn mening bij gesteld.
De +Circles als welkome toevoeging, ik betwijfel het. Sander schetst de volgende situatie: Door de circles binnen Google+ krijg je echter de situatie dat vriend A hard begint te lachen om een grap die ik maak, waarmee vriend B erachter komt dat hij bij mij niet in het juiste profiel zit. Erg lullig dus. In de echte wereld bestaan die vriendschapskringen al langer. Die zijn echter minder zichtbaar en ook gevoelsmatiger meer geaccepteerd. Met technologie werkt het anders. Dat is iets wat naar mijn idee zwaar wordt onderschat.”

Ik ben benieuwd naar jullie visie! Gaat Google+ het redden?

9 opmerkingen:

  1. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik persoonlijk heb als webdeveloper wel Google+ enkele malen geïmplementeerd, maar persoonlijk en zakelijk daar nooit aandacht aan besteed om de simpele reden Facebook juist in opkomst is en LinkedIn zakelijk helemaal voldoet aan mijn wensen. Google+ zal vast veel te bieden hebben, maar voor het moment mij net wat "too much". Misschien te vroeg op de markt?

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik weet niet of Google + het gaat redden het klinkt leuk maar wat je al eerder zegt je gaat steeds minder vaak kijken op je account. Net als 4square wordt alles een beetje minder. Ik denk dat er teveel social media op internet komt. Hierdoor wordt 1 of 2 andere social media vrij snel saai. Gr dennis

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Leuk dat je reageert Dian. Ik ben het volledig met je eens rondom Facebook en LinkedIn. Op dit moment investeren bedrijven massaal in Facebook, daarnaast joinen er steeds meer vrienden. Ik weet niet of het te vroeg of te laat op de markt is gekomen. Denk dat de constatering dat de bestaande netwerken voldoen de juiste is. Bovendien zijn al mijn vrienden en zakelijke contacten daar al aanwezig.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. @Dennis, Klopt. De interactie met + wordt minder, omdat er simpelweg vrijwel niemand van mijn vrienden aanwezig is. Daarnaast bezitten enkele wel een account, maar doen er vrijwel niets mee waardoor content ontbreekt. Een spieken, neuzen en loeren is toch hetgeen wat men het meest op Facebook doet.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Weet niet of Google+ het gaat redden. Zie wel dat de meningen nog verdeeld zijn. Hier een artikel waarin gezegd wordt dat developers wel geloven dat Google+ het gaat redden:
    http://news.cnet.com/8301-1023_3-20087283-93/developers-believe-google-can-beat-facebook/?tag=topStories2

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Je bent r maar druk mee mr SocialMedia...Om antwoord te geven op je vraag. Nee, ik denk niet dat Google+ het gaat redden. Toevallig op vakantie nog een hele discussie over gehad. Er is idd sprake van een overkill van new development op dit gebied. En geef ze ns ongelijk als je kijkt naar het succes van FB, LinkedIn en zelfs Twitter (wat volg mij ook een aardige kans van slagen heeft, alhoewel ik er zelf nog niet veel mee doe). De ideale combinatie van diverse mediakanalen, that should do the trick :-) Uitdaging voor u mr Jeurissen???

    BeantwoordenVerwijderen
  8. @Sander interessant artikel. De aankomende maanden gaan wij het mee maken.

    @Mariette Tja geboeid door alles wat met communicatie te maken heeft. En natuurlijk de toepassingen binnen mijn vakgebied. leuk ook dat jij je verdiept in de materie :)

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ik denk niet dat ze het gaan redden. (Bijna) iedereen zit al op facebook, waarom zou ik ook nog me bezig gaan houden met Google+? Het was en is juist zo fijn dat iedereen op 1(!) plek zit. Ik heb ook een account bij google+, maar kijk er op dit moment voor de 2e keer op, en zie alleen maar dingen van jou ;) dus ik heb er ook niet veel actieve vrienden op. Misschien dat over een tijdje, als mensen facebook-moe worden, google+ opeens hip wordt. Zoals ook is gebeurd met Hyves - Facebook.

    BeantwoordenVerwijderen