vrijdag 29 juli 2011

Sociale media in de praktijk

Er is al veel geschreven over sociale media in het bedrijfsleven. Maar wat betekent het voor de praktijk. Concreet wat betekent het voor jou en mij, en voor onze vriendschap. Ik merk in mijn vriendengroep verdeelde reacties. Toen ik eind 2009 Latitude, een applicatie waarmee jij je locatie kunt delen met vrienden, liet zien aan mijn vrienden merkte ik verschillende reacties. De een vond het geweldig, de andere vond het niets. "Wat een ander er mee te maken had waar jij uithing" was een veel gehoorde reactie. Inmiddels zijn wij twee jaar verder en heeft Foursquare wereldwijd ruim 10 miljoen gebruikers, waarvan bij 200k in Nederland. Het spelelement wat zij aan deze location based app hebben toegevoegd is binnen mijn omgeving viraal. Hieronder beschrijf ik hoe een en ander ontstond.

Een aantal maanden geleden ontstond er een enorme verandering in mijn privé leven waardoor ik wat vaker het uitgaansleven van Arnhem opzocht. In de jaren daarvoor ging ik ook wel uit, maar toch minder frequent. Met mijn account op Foursquare checkte ik in bij mijn favoriete kroegen, en door mijn frequente bezoeken (en natuurlijk het gebrek aan deelnemers) werd ik al snel burgemeester van een aantal gelegenheden, waaronder: Juicy Lucy en Manhattan Vol automatisch (ligt aan je instellingen) werden deze burgermeesterschappen gepost op mijn Facebook. Binnen de weken en de check-ins daarna merkte ik om mij heen dat steeds meer mensen mij vroeg wat Foursquare nu eigenlijk was. Inmiddels is er een ware hetze losgebarsten op de Korenmarkt te Arnhem. Mensen checken in via Facebook Places en Foursquare. Er worden steeds meer nieuwe plaatsen aangemaakt, met steeds vreemdere namen (Voorbeeld 1, voorbeeld 2, voorbeeld 3)Toch weet de horeca nog niet goed hoe zij er mee om moeten gaan. Location based Marketing is toch nog een vreemde eend in de bijt. Hier een voorbeeld van Roses, die het al wel hebben begrepen en toegepast. Met recht kan ik dus zeggen dat het spelelement in Foursquare er voor heeft gezorgd dat mensen de competitie met elkaar kunnen aangaan, buiten het echte leven. Is er een nieuwe periode aangebroken, waarin men fun boven privacy verkiest?


Een voorbeeld van een café dat sociale media door haar aderen heeft stromen is Café Den Koopman. Deze jongens nemen sociale media heel serieus. Zo hebben zij geen eigen website, alleen een verwijzing vanuit het domein naar hun Facebook pagina. Actuele zaken, zoals de daghap of evenementen worden louter en alleen op Facebook gepost. Bezoekers van het café checken direct bij aankomst in via Foursquare of Facebook Places. Ook hebben de heren via Facebook interactie met de bezoekers, waardoor zij precies weten wat er speelt. Een en ander zorgt natuurlijk voor ontzettend veel betrokkenheid vanuit de bezoekers richting het café, maar ook andersom. Bezoek de Facebook pagina om een aantal voorbeelden, zoals benoemd, te aanschouwen.

Binnen mijn vriendenclub worden er via Facebook afspraken gemaakt om een evenement te bezoeken, een daghap te eten of dagen wij elkaar uit door prikkelende opmerkingen. De manier van communiceren is dus compleet veranderd, heel direct en reactief. Wat brengt de toekomst ons?

2 opmerkingen:

  1. 'Is er een nieuwe periode aangebroken, waarin men fun boven privacy verkiest?'...Vind ik een interessante en ik denk dat je gelijk hebt. De angst om privacy te verliezen is niet meer relevant voor de 21e-eeuw social-media-driven Generatie Y. We houden onszelf niet meer voor de gek; als mensen iets van ons willen weten komen ze er uiteindelijk toch wel achter, so what? Over fun en social media gesproken, heb je al in mensen geinvesteerd in Empire Avenue http://www.empireavenue.com. Kun je ook met je bedrijf aan deelnemen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Sander, bedankt voor je reactie. Ik ga je link direct even bekijken.

    BeantwoordenVerwijderen